(Blog) Manon van Dongen
Kopersbegeleiding is verwachtingsmanagement
Een goede oplevering met tevreden kopers is meer dan ‘op tijd en volgens plan’. Communicatie en het managen van verwachtingen zijn in de ogen van kopersbegeleider Manon van Dongen zeker zo belangrijk. En dat gaat verder dan een nieuwsbrief op gezette tijden. Samenwerking met alle betrokkenen is de sleutel tot succes.
Vertrouwen van kopers is niet vanzelfsprekend, dat moet je verdienen
De koper van vandaag is kritisch en meestal goed geïnformeerd. Daar moet je als bouwbedrijf mee om kunnen gaan. Ik probeer alles zo soepel mogelijk te laten verlopen. In de kern draait het daarbij om communicatie en het managen van de verwachtingen.
Tijdens het gehele proces van koopakte tot sleuteloverdracht is er veel contact. Met onze kopers bespreek ik hun woonwensen en inventariseer de best passende opties: een dakkapel, vloerverwarming of een andere opstelling van de keuken.
Deze woonwensen worden ingetekend, zodat ze voor de koper zichtbaar worden. Dan kunnen mijn collega's aan de slag met de voorbereiding en uitvoering in de bouw. In de tussentijd probeer ik altijd vanuit de ‘kritische kopersblik’ te blijven denken en communiceren. In combinatie met de technische collega's komen we samen tot een mooie eindresultaat.
‘Open en op tijd communiceren, is net zo belangrijk als het leveren van een goede bouwkwaliteit’
En die koper heeft hoge verwachtingen. Het is aan ons om die in het juiste perspectief te plaatsen, om teleurstellingen te voorkomen. Is de oplevering twee weken eerder dan gepland, dan gaat de vlag uit. Zijn we twee dagen later, dan is dat een probleem als je daarover laat informeert. En terecht. Onvoorziene veranderingen delen we daarom zo snel mogelijk met onze kopers. En daarbij hoort ook duidelijkheid over de consequenties.
Ik ben de verbinding tussen ons uitvoeringsteam en de kopers. Tijdens een bouwproces kunnen zaken anders lopen dan gepland. Hout wordt schaars, tegels zijn ineens niet meer leverbaar. Het vertrouwen van kopers is niet vanzelfsprekend, dat moet je verdienen. Open en op tijd communiceren zijn net zo belangrijk als het leveren van een goede bouwkwaliteit. Daar zijn we ons allemaal zeer van bewust. Het is de basis onder een professionele samenwerking die leidt tot een goede oplevering en tevreden klanten.
Wat daarbij helpt zijn de systemen waar we vandaag de dag mee werken. De woonwensen worden verzameld in HOOMCTRL. Een afgeschermde online omgeving waarin ook de koper zelf veranderingen kan doorgeven. De wensen worden in tekeningen verwerkt en komen in HOOMCTRL beschikbaar. Hier worden ook vragen gesteld èn beantwoord. Mailverkeer is verleden tijd. Alle informatie is 24/7 voor iedereen op één plek beschikbaar.
Gelukkig blijft ook het directe contact met de kopers, bijvoorbeeld tijdens kijkdagen en één op één gesprekken. Om de wensen op een rij te krijgen, zitten we al snel 2 uur om tafel. Op de kijkdagen lopen we met elkaar door de woning in aanbouw. Het zijn mooie momenten als de koper blij en verrast is. Vanzelfsprekend maak ik regelmatig een nieuwsbrief om de kopers te informeren over de voortgang van hun toekomstige woning .
En ik moet zeggen: het is vooral de fijne club van collega’s die voelt als een warm bad. We bouwen echt mèt elkaar en gaan voor het beste voor de kopers, al is dat in de uitvoering soms lastig. De bouw mag dan een mannenwereld zijn, ik voel me er thuis. ‘Niet lullen maar poetsen’, die aanpak past mij wel. Na tien jaar in de makelaardij en taxaties heb ik hier in inmiddels echt mijn plek gevonden. ”
Manon van Dongen
Kopersbegeleider Kroon & de Koning
Meer weten over nieuwbouwproject ’t Groen